کد مطلب:29135
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
حكمت زشت و زيبا بودن انسانها چيست و با عدالت خدا مطالبت دارد؟
تفاوت در كيفيت خلقت انسان ها نتيجه ولازمه حتمي نظام مندي و قانون مندي جهان هستي است؛ يعني : 1- نظام خلقت، نظام علت و معلول است و هيچ معلولي بدون علت به وجود آمدني نيست، وتخلف هيچ معلولي از علت تامه اش ممكن نيست (اصل ضرورت علي). 2- رابطه علت و معلول داراي مكانيسم و ارگانيسم معين است چنان نيست كه از هر علتي، هر معلولي ايجاد شود، به تعبير ديگر هر علت معيني معلول معيني دارد (اصل سنخيت علت و معلول). اگر دو اصل فوق با ژرف كاوي دقيق فلسفي مورد بررسي قرار گيرد مشخص خواهد شد كه مثلا بينا يا نابينا تولد يافتن يك فرد لازمه مجموعه عللي است كه در به وجود آوردن وي دست داشته اند. در اين امور عوامل بسيار متعددي دخيلند، حتي كيفيت آميزش والدين، زمان، مكان، روحيات و حالات رواني، وضعيت جسمي، نوع و مقدار غذاهايي كه مصرف كرده اند و... هريك به سهم خود نقشي در كيفيت تكوين جنين ايفا مي كنند. ممكن است پرسش شود كه آيا خداوند نمي تواند باتفاوت چشمگيري كه همه اين عوامل دارند تأثير همه را يكسان سازد؟ پاسخ آن است كه چنين چيزي سر از تناقض درمي آورد؛ زيرا لازمه آن اين است كه علت باشد و تأثير نكند وعلت بودن و تأثير نكردن تناقض آميز است و يا معلولي بدون علت پديد آيد و لازمه آن اين است كه كل طرح نظام آفرينش به هم بخورد؛ زيرا در اين صورت پديد آمدن هر چيز از هر امر نامربوطي محتمل مي شود و آن گاه است كه از علف خوردن بز، بايد ابوعلي سينا پديد آيد!! براي آگاهي بيشتر ر . ك : («عدل الهي» ، شهيدمطهري ، بحث راز تفاوت ها). البته هر كس در اين دنيا امكانات بيشتري دارد مسؤوليت بيشتري هم متوجه اوست. اگر كسي اندامي زيبا و يا استعداد خوب دارد، در قبال آن مسؤوليت بيشتري هم دارد. علاوه بر آن خطرات فزون تري نيز او را تهديد مي كند. كسي كه در قله كوه است، اگر پرتاپ شود بيشتر آسيب مي بيند تا كسي كه چند متري از كوه بالا رفته است. بنابراين تكليف و مسؤوليت هر فرد به ميزان عقل و ديگر امكانات خداداي او بستگي دارد. ما در مقام مقايسه دچار قضاوت هايي مي شويم كه اصولي و حساب شده نيستند. براي مثال هندوانه اي كه سي كيلو وزن دارد و هندوانه اي يك كيلو، آيا به هندوانه يك كيلويي ظلم شده است؟! آن هنداونه در شرايطي قرار داشته كه بيش از يك كيلو امكان رشد نداشته، ولي هنداونه ديگر در شرايط مناسب تري قرار داشته و رشد بيشتري كرده است. هيچ تبعيض و بي عدالتي هم صورت نگرفته است. هندوانه يك كيلويي كمال خودش را داراست. خواهيد گفت، چرا خداوند شرايط رشد را متفاوت قرار داده است؟ آيا بهتر نبود در تمامي زمين و تمامي نقاط هندوانه ها يك شكل و اندازه و رنگ مي شدند ؟! روشن است كه در اين صورت بايد ما جهاني را فرض كنيم كه همه چيز آن يكنواخت و يك سطح است و هيچ حركتي هم در آن مشاهده نمي شود؛ زيرا همه چيز در رتبه اعلاي خود قرار دارند. اين جهان، جهان ماده و طبيعت و حركت است و لازمه چنين وضعيتي اختلاف مراتب و درجات است. حال به محيط انساني باز مي گرديم، از نظر شما معناي عدالت آن است كه همه افراد بشر در يك سطح يك شكل باشند؛ مثلا همه زيبارو و خوشگل؟ آيا در اين صورت زيبايي معنا داشت؟! وقتي همه زيبا باشند ديگر زيبايي قابل شناسايي نيست. گذشته از اين چرا فقط زيبا؟ بهتر نبود همه بوعلي سينا و انيشتن و ... بودند كه در اين صورت عالم و دانشمند نيز فاقد معنا بود و اگر چنين حالتي در موجودات عالم بود كه همه چيز مرتبه اي از كمال به صورت مساوي قرار داشتند. جهان يخبنداني بود كه هيچ حركت و تلاشي در آن تحقق پيدا نمي كرد. برادر عزيز زشت ترين و ناقص ترين افراد بشر نيز از هستي برخوردارند ودر پلكاني از كمال ايستاده اند و به نوبه خود خانه اي از جدول حيات را پر كرده اند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.